Kolesteroli hyvää aivoille. Infarktit johtuu tulehduksesta.

Lääketieteen tohtori, neurologi, ravintotieteilijä David Perlmutter, saanut monet palkinnot, toimii TV:n lääketiede-asiantuntijana, lahjoittaa osan työstää hyväntekeväisyytenä. Esittelee seuraavat ajatukset teoksessaan: ”Tuhon siemenet. Miksi viljat, hiilihydraatit ja sokerit tuhoavat aivosi.” Että infarktit eivät johdu kolesterolista, vaan tulehduksesta. Korkea kolesteroli antaa monipuolisen ja hyvän suojan aivoille. On terveellistä syödä rasvoja ja proteiineja, ja välttää hiilihydraatteja, vilja pahimpana

Lue lisää

Bataattilaatikko

  1 kg keitettyä bataattia 2 dl kermaa 1 dl korppujauhoja 1/2 dl siirappia 1 kananmuna 2 rkl rypsiöljyä 1 tl suolaa 1/4 tl valkopippuria 1/4 tl muskottipähkinää 1/4 tl inkivääriä Nuo mausteet voi kyllä jättää poiskin, jos ei niistä pidä Pinnalle korppujauhoa vähän ja voi nokareita Paisto 150 astetta 2 tuntia

Lue lisää

Englantilainen hedelmäkakku

  250 g margariinia 2 1/2 dl sokeria 4 munaa 3 tl leivinjauhetta 5 dl vehnäjauhoja 1 l kuivattuja hedelmäpaloja Suikaloi hedelmät. Vaahdota rasva ja sokeri. Lisää munat yksitellen hyvin vatkaten joukkoon. Lisää leivinjauhe/jauhoseos taikinaan. Ei vatkaten vaan rauhallisesti sekoittaen. Lisää hedelmäpalat. Taikina on hyvin jäykkää. Laita taikina korppujauhotettuun isohkoon kakkuvuokaan. Paista 175 asteessa 75

Lue lisää

Punajuuri-juustokeitto

  5-6 punajuurta 2 sipulia 2 suurehkoa perunaa 200 g juuriselleriä vettä sen verran että juurekset peittyy kasvisliemikuutio 3 dl vettä kohti 100-150 g sulatejuustoa 1/2 tl sitruunapippuria 1/2 tl kuivattua basilikaa 1 tl kuivattua timjamia 1. Kuori punajuuret ja leikkaa ne ohuiksi viipaleiksi ja pane kiehumaan kasvisliemeen. 2. Kuori perunat, sipulit ja selleri. Leikkaa

Lue lisää

Pasta katkarapusalaatti

  250 g tuorepastaa 2-3 rkl oliiviöljyä mustapippurirouhetta 1/2 dl raastettua parmesaania pari kourallista basilikan lehtiä pari kourallista rucolasalaattia 1/2 sitruunan mehu Lisäksi: 2-3 tomaattia tai kirrikkatomaatteja 150 g sinihomemuruja 4 dl kuorittuja katkarapuja Keitä pasta ja huuhtele keitetty pasta kylmällä vedellä Levitä pasta laakeaan tarjoiluastiaan. Lisää oliiviöljy, mustapippuri, parmesaani, basilikan lehdet ja rucola. Valuta

Lue lisää

Sinappisilakat

  500 g silakkafileitä Mausteliemi: 4dl vettä 1/2 dl etikkaa 1 1/2 rkl karkeaa merisuolaa Sinappikastike: 1 dl sinappia 1 dl öljyä 1 rkl vettä 1-2 tl viinietikkaa 1 1/2 rkl sokeria 2 rkl hienonnettua tilliä Laita fileet mausteliemeen ja jääkaappiin yön yli. Purista fileet mausteliemestä ja laita sitten sinappikastikkeeseen kannelliseen purkkiin ja jääkaappiin. Silakat

Lue lisää

Oliivisämpylät

  5dl lämmintä vettä 3-4 dl siirappia 235 g oliivipaloja 2 kpl 50g hiivaa noin 1 kg rouheista sämpyläjauhoja 1,5 dl oliiviöljyä. 2 tl suolaa Paistaminen leipomisen ja kohottamisen jälkeen 200 asteisessa uunissa noin 15-20 minuuttia. Sämpylät voidellaan paistamista vain vedellä. Kaarina

Lue lisää

Possupata

  400 g naturel possun suikaleita 2 punaista paprikaa/ 3-4 keskikokoista sipulia Valkosipuli Kidney-pavut ilman nestettä 420g/240 g/ herkkusieniviipaleet suolaliemessä, voi laittaa myös nesteen 390 g/ n 1dl soijakastiketta, timjamia ja salviaa/vettä juuri niin, että aineet peittyy ja lihaliemikuutioilla suola. Ruskea suuruste, kun lihat kypsiä. Laitan lihat kuumaan isoon kattilaan rypsiöljyssä käytettynä ensin. Kaarina  

Lue lisää

Uusinta, samalla vanhinta, öljyistä

  Uusinta, samalla vanhinta, öljyistä. Koska olen kova hukkaamaan lähteet ja linkit, olen taas hukannut tämänkin, mutta netistä löysin sen kyllä toissapäivänä. Osittain asia pohjautuu jo vuosikymmenien takaisiin tuloksiin, ja sitä reittä vuosituhansien perimätietoon. Aloitan kritiikillä. Rypsiöljy on lähes epäterveellistä, sitä pitää kartella. Kaikki kalliit öljyt ja niiden kapselivalmisteet ovat eri tavoin huonoja, koska ne

Lue lisää

Sokeri pokeri poks!

  Runsas sokerin saanti ruuista sekä erityisesti juomista voi vaurioittaa hampaita ja haitata elimistön aineenvaihduntaa. Sokerissa ei ole lainkaan ravintoaineita, vain energiaa. Siksi sokerin syönti ja juonti suurina määrinä voivat johtaa painon nousuun. Sokerin makeus kuitenkin miellyttää makuhermojamme vauvasta lähtien. Vaikka runsas sokerin saanti ei olekaan terveydelle hyvästä, voi sokeripitoisia ruokia syödä kohtuudella osana monipuolista ruokavaliota. Mikään

Lue lisää