Sinappisilakat

  500 g silakkafileitä Mausteliemi: 4dl vettä 1/2 dl etikkaa 1 1/2 rkl karkeaa merisuolaa Sinappikastike: 1 dl sinappia 1 dl öljyä 1 rkl vettä 1-2 tl viinietikkaa 1 1/2 rkl sokeria 2 rkl hienonnettua tilliä Laita fileet mausteliemeen ja jääkaappiin yön yli. Purista fileet mausteliemestä ja laita sitten sinappikastikkeeseen kannelliseen purkkiin ja jääkaappiin. Silakat

Lue lisää

Oliivisämpylät

  5dl lämmintä vettä 3-4 dl siirappia 235 g oliivipaloja 2 kpl 50g hiivaa noin 1 kg rouheista sämpyläjauhoja 1,5 dl oliiviöljyä. 2 tl suolaa Paistaminen leipomisen ja kohottamisen jälkeen 200 asteisessa uunissa noin 15-20 minuuttia. Sämpylät voidellaan paistamista vain vedellä. Kaarina

Lue lisää

Possupata

  400 g naturel possun suikaleita 2 punaista paprikaa/ 3-4 keskikokoista sipulia Valkosipuli Kidney-pavut ilman nestettä 420g/240 g/ herkkusieniviipaleet suolaliemessä, voi laittaa myös nesteen 390 g/ n 1dl soijakastiketta, timjamia ja salviaa/vettä juuri niin, että aineet peittyy ja lihaliemikuutioilla suola. Ruskea suuruste, kun lihat kypsiä. Laitan lihat kuumaan isoon kattilaan rypsiöljyssä käytettynä ensin. Kaarina  

Lue lisää

Uusinta, samalla vanhinta, öljyistä

  Uusinta, samalla vanhinta, öljyistä. Koska olen kova hukkaamaan lähteet ja linkit, olen taas hukannut tämänkin, mutta netistä löysin sen kyllä toissapäivänä. Osittain asia pohjautuu jo vuosikymmenien takaisiin tuloksiin, ja sitä reittä vuosituhansien perimätietoon. Aloitan kritiikillä. Rypsiöljy on lähes epäterveellistä, sitä pitää kartella. Kaikki kalliit öljyt ja niiden kapselivalmisteet ovat eri tavoin huonoja, koska ne

Lue lisää

Sokeri pokeri poks!

  Runsas sokerin saanti ruuista sekä erityisesti juomista voi vaurioittaa hampaita ja haitata elimistön aineenvaihduntaa. Sokerissa ei ole lainkaan ravintoaineita, vain energiaa. Siksi sokerin syönti ja juonti suurina määrinä voivat johtaa painon nousuun. Sokerin makeus kuitenkin miellyttää makuhermojamme vauvasta lähtien. Vaikka runsas sokerin saanti ei olekaan terveydelle hyvästä, voi sokeripitoisia ruokia syödä kohtuudella osana monipuolista ruokavaliota. Mikään

Lue lisää

Kasvinsuojeluaineet suoria myrkkyjä

  Reilun Kaupan luomu-kahvi, tumma paahto, nyt halpa. Kyseessä on ainakin S-ryhmittymässä myytävä ruotsalaisen Löfbergsin Serenad-kahvi, suodatinjauhatuksena 0,5,kg paketeissa vain 20 senttiä kalliimpi, kuin Juhla Mokka. Tavallisten kahvien tuotantoon on äskettäin paljastuneen tutkimuksen mukaan käytetty erittäin paljon keinolannoiteita ja kasvinsuojeluaineita. Kauniista nimestään huolimatta nämä kasvinsuojeluaineet ovat suoria myrkkyjä. Kaikista näistä aineista jää haitalliset pitoisuudet kahviin.

Lue lisää

Terveellinen kastike

  Kastikkeet ovat siinä maineessa, että ne ovat erittäin epäterveellisiä. Tämä johtuu liian korkeasta valmistuslämpötilasta, sekä margariinin käytöstä, ja vielä ruskistetuista jauhoistakin, ja vielä jauhojen käytöstä yleensäkin. Herkullisen terveellisen kastikkeen saa kun laittaa kypsennysastian pohjalle tilkan öljyä, 5 dl vettä, suolan ja runsaasti tilliä. Muuta ei tarvitse. Loppumaku tulee sitten siitä, että sekaan laitetaan vielä lihat,

Lue lisää

Oikeaa ruokaa – hyvää terveyttä

  Suomalaisten ruokavalio ja tottumukset monipuolisempaan ruokaan ovat parantuneet, mutta haasteita löytyy edelleen. Rasvan laatu on keskimäärin terveellisempää ja suolan saanti on vähentynyt. Suolaa kuitenkin saadaan elimistön tarpeeseen nähden vieläkin aivan liikaa. Myös sokerin saanti on vuosien mittaan lisääntynyt. Syynä tähän on valtavasti lisääntynyt sokeripitoisten elintarvikkeiden (limsojen, karkkien, mehujen jne.) valikoima ja niiden helppo saatavuus.

Lue lisää

UNI – Se, mitä syöt

  Ennen nukkumaanmenoa, voi vaikuttaa huomattavastikin uneen. Nämä viisi (väittämää) ruokaa, joita kannattaa varata uniongelmaisen kotiin? Canadian Living listasi ruuat, jotka tuovat paremman unen. = Kiivi Vihreä trooppinen hedelmä on mainio välipala, josta saa apua univaikeuksien voittamiseen. Taiwanilaisen yliopiston tutkijat havaitsivat, että tunti ennen nukkumaanmenoa kannattaa nauttia kaksi kiiviä. Se tuo unen 45 minuuttia nopeammin

Lue lisää

Tonnikalapasta (2 annosta)

  Hyvä arkiruokaresepti Helmin omasta keittokirjasta ”Ei hullumpaa!” 1 prk tonnikalaa 100 g fetajuustoa 1 dl ananasta 1 sipuli 3 rkl tomaattipyrettä (myös ketsuppi käy) 2 dl ruokakermaa 1/2 tl yrttimaustesekoitusta 1/2 tl pippurisekoitetta 1/2 tl suolaa Viipaloi sipuli ja kuullota pannulla öljyssä. Lisää mausteet, tomaattipyree ja ruokakerma. Hauduta noin 5 minuuttia. Lisää kuutioitu feta

Lue lisää